Philips & Dering: katholieke Engelse bannelingen
Philips & Dering, Motets │ The Choir of Gonville & Caius College, In Echo │ Linn Records
Peter Philips mag dan al Engelsman zijn, maar de rond 1560 geboren componist heeft vanwege zijn katholieke geloof het grootste gedeelte van zijn leven doorgebracht op het Europese vasteland. Hij werd in 1597 organist aan het hof van de aartshertogen Albrecht VII en Isabella van Oostenrijk in Brussel, het was de start van een bloeiende carrière. Vier jaar eerder werd hij op terugweg van Amsterdam beschuldigd vanwege vermeende betrokkenheid in een moorddadige samenzwering tegen Elisabeth I van Engeland. Tijdens zijn gevangenschap – in afwachting van het proces waar hij vrijgesproken werd – componeerde hij wellicht zijn Pavan and Galliard Dolorosa. Dat werk staat nu – naast ander werk van hem en van tijdgenoot Richard Dering (± 1580-1630) op een schitterende uitgave van The Choir of Gonville & Caius College and het instrumentaal gezelschap In Echo.
Het koor, verbonden aan het voormelde college van de universiteit van Cambridge, bestaat uit universiteitsstudenten en heeft een uitstekende internationale reputatie opgebouwd met concerten in o.a. Hong Kong, Singapore, Thailand, de Verenigde Staten, Menorca, Sardinië en Roemenië. In Echo werd opgericht door cornet-speler Gawain Glenton. Het ensemble, een divers en kleurrijk ensemble dat tot doel heeft het rijke repertoire van de 16e en 17e eeuw te verkennen, blinkt op deze cd uit door een harmonieus samenspel van oude instrumenten die het karakter van de muziek extra glans geeft.
Koor en ensemble hebben een voortreffelijke keuze gemaakt: met Peter Philips en Richard Dering kozen ze voor twee Engelse bannelingen ten tijde van de Reformatie. Een aantal Engelse componisten die zich tot het katholicisme hadden bekeerd – of van bekering werden verdacht – gingen in ballingschap wonen in rooms-katholieke landen op het vasteland van Europa. Anders dan Philips zou Dering zich pas bekeerd hebben tot het katholicisme tijdens zijn verblijf in Italië. Net Als Philips komt ook Dering in Brussel terecht waar hij organist was van een gemeenschap van Engelse benedictijner nonnen. Als in 1625 Engeland een katholieke vorst krijgt, keert Dering terug naar zijn geboorteland. Hij wordt er organist en kapelmeester van koningin Henrietta Maria en koning Charles I.
De muziek, op de overgang van late renaissance naar vroege barok, is door haar franjes en door de subtiele ‘woordschildering’ geëvolueerd van sobere polyfonie naar de emotionele intensiteit en het kleurrijke harmonische spectrum van de vroege barokperiode. De instrumentale begeleiding van o.a. cornetten en (barok)trombones versterken de grandeur van de prachtig ingezongen motetten. Dit is een uitgave waar je van kan blijven genieten!
(Hieronder zie je een interessante video over het Choir of Gonville & Caius College in Cambridge. Daaronder een fragment uit deze schitterende uitgave)
Bart Debbaut, april 2023