Shakespeare’s Plays
In my heart of hearts │ Hathor Consort │ Ramée, Outhere Music
In My Heart of Hearts, de nieuwste cd van het Hathor Consort onder leiding van Romina Lischka, biedt een fascinerende selectie van muziek die nauw verweven is met de toneelstukken van de beroemde Engelse toneelschrijver William Shakespeare (1564-1616). Shakespeare heeft door de eeuwen heen meer componisten geïnspireerd dan welke andere schrijver in de wereldliteratuur ook, en deze opname getuigt van de blijvende kracht van zijn werk.
De cd bevat muziek van toonaangevende componisten uit de tijd van Shakespeare, waaronder Thomas Morley (1557-1602), William Byrd (1543-1623), Anthony Holborne (1545-1602) en Robert Johnson (1583-1633), aangevuld met anonieme werken uit dezelfde periode. Het Hathor Consort brengt deze historische composities met een rijke, authentieke klank tot leven. De vocale bijdragen van sopraan Hannah Morrison en contratenor Marnix De Cat resulteren in een harmonieuze en fijne luisterervaring.
Een hoogtepunt op de cd is het bekende Sigh No More afkomstig uit Much Ado About Nothing. Dit lied, een lichtvoetig commentaar op de onbetrouwbaarheid van mannen in de liefde, moedigt vrouwen aan om hun zorgen los te laten en vrolijk verder te gaan. Het is een van de beroemdste liedteksten die Shakespeare speciaal voor zijn toneelstukken schreef. Even indrukwekkend is het Willow Song uit Othello, een melancholiek lied over een vrouw die treurt om de ontrouw van haar geliefde, en dat behoort tot de meest tragische en symbolisch geladen liederen in Shakespeares oeuvre. Ook Where the Bee Sucks, gezongen door de geest Ariel in The Tempest, is van de partij. Dit lied, waarin Ariel zingt over zijn naderende bevrijding na zijn gevangenschap door de heks Sycorax, straalt een luchtige vreugde uit.
Voor de selectie van de werken op deze cd heeft het Hathor Consort geput uit Shakespeare’s Songbook, een invloedrijk werk van Ross W. Duffin dat in 2004 werd gepubliceerd. Dit boek biedt een uitgebreide en deels speculatieve verzameling van mogelijke melodieën die tijdens Shakespeares leven werden gebruikt in zijn toneelstukken, en vormt een onmisbare bron voor historisch geïnformeerde uitvoeringen zoals deze.
De muziek op In My Heart of Hearts toont overtuigend aan hoe belangrijk muziek was in Shakespeares toneelstukken. Het Hathor Consort slaagt erin om de dramatische en muzikale elementen op een subtiele en respectvolle manier te verkennen, waardoor de luisteraar wordt meegevoerd naar de theaterervaringen van de 16e en 17e eeuw. Fascinerend en origineel.
Bart Debbaut, augustus 2024