'Verborgen' talent
Carl Frühling│ Piano Quintet op. 30 en Piano Kwartet op. 35 │ Hänssler Classic
Een van de grote voordelen van een recensent, is dat hij niet alleen nieuwe uitgaven mag beluisteren en beoordelen, maar ook regelmatig componisten leert kennen waar hij nooit eerder van gehoord had. Van Carl Frühling (1868-1937) is dat niet verwonderlijk. Van de in het Oekraiënse Lviv geboren Oostenrijke componist is weinig geweten. Onderzoek heeft uitgewezen dat hij zijn Joodse afkomst probeerde te verbergen: hij ‘bekeerde’ zich in 1907 tot het protestantisme en liet de buitenwereld geloven dat hij in Wenen was geboren, in plaats van in de voornamelijk Joodse stad Lviv. Wanneer hij precies naar Oostenrijk is verhuisd, weten we niet, wel dat hij vanaf 1887 piano studeerde bij het ‘Gesellschaft der Musikfreunde’ in Wenen, waar hij twee jaar later de Liszt-prijs won en daarna een veelgevraagd kamermusicus werd. Hij werkte zo ondermeer samen met de bekende Spaanse violist Pablo de Sarasate.
Frühling componeerde ook: zowel vocale muziek, als composities voor piano solo, kamermuziek als orchestrale werken. Zijn stijl past perfect bij de klassiek-romantische periode van die tijd, hij vertoonde weinig of geen interesse in moderne muziek, maar bleef loyaal aan de muzikale erfenis van onder andere Beethoven, Brahms, Schumann en Grieg.
Zijn pianokwintet opus 30 en zijn pianokwartet opus 35, die nu werden opgenomen door een Duits-Nederlands gelegenheidsensemble met pianist Oliver Triendl, violisten Daniel Giglberger, Nina Karmon en Rland Glassl en cellist Floris Mijnders, kenmerken zeer goed de romantische stijl die we ook terugvinden bij Belgische componisten als Joseph Callaerts (1830-1901) en Joseph Ryelandt (1870-1965). Zijn werken stralen energie en passie uit, alsook vindingrijkheid en muzikale creativiteit die aantonen dat Frühling veel in zijn mars had. Jammer genoeg heeft de componist niet de kans gekregen om zijn talent aan de wereld te tonen: zijn Joodse achtergrond zorgde in het interbellum ongetwijfeld voor grote moeilijkheden, tot overmaat van ramp zorgde de hyperinflatie na de eerste wereldoorlog voor ernstige financiële zorgen.
Deze uitgave van Hänssler Classic mag wat mij betreft dan ook beschouwd worden als een hulde aan een fijne componist die met wat meer geluk vast veel bekender zou zijn geworden. Frühling stierf in 1937 in Wenen, in armoede.
Bart Debbaut, juni 2022