Zayt Gezunterheyt
Roeland Hendrickx Ensemble │Zayt Gezunterheyt │ Antarctica Records
Het Roeland Hendrickx Ensemble verklankt op de nieuwe CD “Zayt Gezunterheyt” de ziel van Oost-Europese volksmuziek. Onder leiding van oprichter en bezieler Roeland Hendrickx (klarinet) neemt het ensemble ons mee langs de werken van Aleksandr Glazoenov, Sergei Prokofiev, Aram Khachaturian, Rezső Kókai en de Belgische componist Jan Van der Roost. De ondertitel van de cd, ‘The Folk Soul of the Eastern Clarinet’, vat de essentie van dit album perfect samen.
Het Roeland Hendrickx Ensemble bestaat uit een groep getalenteerde musici die elk hun eigen unieke bijdrage leveren aan de cohesie en warmte van het geheel. Naast Roeland Hendrickx op klarinet, zijn pianist Liebrecht Vanbeckevoort, violisten Nicolas Dupont en Noémi Tiercet, altviolist Sander Geerts en cellist Sébastien Walnier te horen op deze cd. Hun samenspel is subtiel en harmonieus, wat vooral opvalt in de gevoelige passages van de verschillende werken.
Aleksandr Glazoenovs Réverie Orientale opent de cd en zet meteen de toon met zijn dromerige, oosterse melodieën. De klarinet voert de luisteraar mee naar exotische streken, ondersteund door de warme klanken van de cello en de subtiele begeleiding van de piano. Prokofievs Ouverture on Hebrew Themes, Op. 34 brengt een ander facet van de Oost-Europese volksmuziek naar voren. Hendrickx beschouwt dit stuk als het ware als een referentiewerk waarvoor hij zijn ensemble heeft opgericht: een voltallig strijkkwartet met piano en klarinet. Toch duurde het ruim 10 jaar om het werk op te nemen, wat getuigt van het diepe respect voor de traditie waaruit het stuk is ontstaan. Op Khachaturians Trio for Violin, Clarinet and Piano is de interactie tussen de instrumenten van cruciaal belang om een perfecte balans te vinden tussen de vurige passages en de melancholische, introspectieve momenten. Het Quartettino van Rezső Kókai biedt een speelse, bijna dansante afwisseling. De volksmuziekelementen zijn hier duidelijk aanwezig en het ensemble weet de vrolijke, levendige karakteristieken van het stuk met veel enthousiasme over te brengen. Tot slot biedt Jan Van der Roosts bijdrage een hedendaags perspectief op het thema. Zijn werk is doordrongen van de rijke traditie van Oost-Europese volksmuziek, maar dan met een moderne twist. Het is een passende afsluiting van een cd die een muzikale brug slaat tussen verleden en heden.
De titel van de cd, Zayt Gezunterheyt, is Jiddisch voor ‘Vaarwel’ en meteen ook een van de thema’s uit het werk van Prokofiev. Deze taal, een mengeling van Hebreeuws, Duits en andere invloeden, is nauw verbonden met de Joodse cultuur van Oost-Europa. Deze cd is daarmee een intense viering geworden van de oosterse klarinet en de rijke muzikale traditie van Oost-Europa.
Bart Debbaut, juli 2024